נגיף הקורונה - השהיית הלימודים


1 דקות קריאה

אתמול בערב (יום ה' 12.03.2020), בצעד חסר תקדים במדינת ישראל, החליטו ראש הממשלה, משרד הבריאות, שר החינוך והמטה לביטחון לאומי להפסיק את לימודיהם של רוב תלמידי ותלמידות ישראל בכיתות א' - יב'.

צעד זה נבע כניסיון נוסף לעצור את התפשטותו של נגיף הקורונה שהתפשט לאחרונה בעולם כולו והוגדר כמגיפה על ידי משרד הבריאות העולמי.

למעשה, חופשת הפסח מתחילה כבר למחרת הצהרת המדיניות ועד להודעה חדשה. משמע, אף אחד עדיין לא יודע לומר האם לאחר חופשת הפסח המקורית התלמידים יחזרו ללימודים. הכל תלוי ביכולת העולם כולו למזער את הנגיף ו/או לבטלו לגמרי.

החלטת הפסקת הפעילות הלימודית חלה על כיתות א' - יב', כאמור, וכוללת בין השאר את כל הפעילויות הבלתי פורמליות כגון טיולים וכו'. יוצאים מן הכלל הם גני הילדים וילדי החינוך המיוחד הלומדים במוסדות חינוך מיוחד ונוער בסיכון.

צוותי בתי הספר ברחבי הארץ יחלו במעבר ללמידה מרחוק (מקוונת) אשר תכלול, בין היתר, ביצוע משימות שוטפות, עבודות פרטניות והגשות. 

בעקבות המעבר ללמידה מקוונת והישארות תלמידים בבתיהם נוצר קושי רב בהקניית יחס אישי לכל תלמיד/ה בהתאם לצרכיו האישיים. כידוע, לימוד בבית הספר אינו רק מתן מענה לחומר הנלמד. מדובר פה בהתנהלות של מורה אל מול תלמיד/ה הן בפן הרגשי והן בפן המקצועי/לימודי. בנוסף בית הספר מהווה גם מפגש חברתי בין התלמידים בו הם מחליפים חוויות, משחקים, צוחקים, רבים, משתוללים ולומדים - והכל ביחד!

נכון, אין תחליף לבית הספר, אך בהיעדרו, נדרש לתת את הפתרון הטוב ביותר, בטח ובטח לאור העובדה כי עדיין אין יודעים מתי העולם יתגבר על הנגיף.

לכן חשוב להבין כמה דברים כשמדובר בילדיכם:

1. אין להסתיר - יש לדבר על הכל, אך לדעת לעשות זאת במידה ובצורה התואמת את גיל הילד/ה. ילדים יודעים ומרגישים מתי מסתירים מהם.

2. אין לשקר - יש לספר את האמת בלבד ולענות בצורה מכובדת ועניינית על כל שאלה של הילד/ה. כמובן, גם כאן, חשוב מאוד להתאים את התשובה לאופי הילד/ה ולא להרבות בתיאורים אשר אינם הולמים לגילו של הילד/ה.

3. הווי משפחתי - ליצור הווי משפחתי תומך בו הילד יבין כי הוא מוגן ויש מי שדואג לו. כשהילד יהיה רגוע מבחינה רגשית הוא יוכל להכיל לא מעט ולהרגיש בוגר. אווירה חיובית המלווה בהומור בבית נותנת הרגשת רוגע ומקנה יכולת אישית להתמודדות עם מצבים בלתי מוכרים.

4. הגבלת החשיפה לחדשות - חשוב מאוד שהילד יהיה מעודכן ואין מן הנמנע שיצפה גם בחדשות, אך עלינו ההורים מוטלת האחריות להבין האם נחצה כאן גבול בהיבט כמות השעות בו הילד מעוניין לצפות בחדשות. אל לנו לשכוח כי הילד גם חשוף לחדשות הנשלחות אליו ברשתות החברתיות השונות.

5. שמועות - יש להיות מעודכן בחומרים שהילד נחשף אליהם, בעיקר ברשתות החברתיות. הרשתות השונות הן במה לכל אדם שאצבעו "קלה" על המקלדת להפיץ ככל העולה על רוחו. מרבית הדברים שנכתבים ו/או נאמרים ע"י גורמים לא מוסמכים הם בגדר שמועות שלרוב גם אינן נכונות. הילד/ה יכול/ה לקבל מצג שווא לגבי עובדות מסוימות ועל ידי כך לפתח חששות כבדים.

6. שמירה על הבריאות - להיות קשובים לכלל הגורמים המקצועיים ולהמלצותיהם לגבי היגיינה אישית והתנהלות במרחבים ציבוריים. להקפיד על זה עם ילדיכם.

7. שגרה - קיום שגרת יום ברורה וקבועה הוכח כגורם הטוב ביותר להתמודדות במצבי לחץ ובמצבים בלתי מוכרים. יש להקפיד על סדר יום הכולל: שינה וקימה בזמנים ברורים כביום יום, ארוחות מסודרות, הקפדה על שעות פנאי מצד אחד ושעות לימוד מהצד השני ובצורה מסודרת ומדודה. יש לאפשר כמה שניתן יכולת של הילד/ה להיפגש עם חבר/ה בצורה מדודה ומבוקרת וכמובן שעות משפחה הנקרא גם "זמן איכות".


אם כן, איך שומרים על שגרת לימודים באין מוסדות לימודים?

שתי אפשרויות:

1. לימוד אישי פרטני בעזרת מורה פרטי.

2. לימוד קבוצתי.

לכל אפשרות יתרונות וחסרונות ולכן עלינו כהורים מוטלת האחריות להתאים את האפשרות הטובה ביותר עבור ילדינו.

"לומדים 123" מתמחים בלימוד אישי וקבוצתי ולמעשה נותנים מענה למרבית הנושאים שהועלו במאמר זה.

היתרונות ברורים: למידה והתקדמות בחומר וקיום שגרת יום גם בשעות הבוקר לצד מפגש חברתי המתקיים בלימוד הקבוצתי.

לסיכום: הצורך בקיום שגרה להרגשה האישית של הילד והצורך בהתקדמות הלימוד נפגשים פה באופן מובהק. אי הוודאות הקיימת לגבי יכולת ההתמודדות של העולם עם הנגיף ועיתוי מיגורו מהווה נדבך נוסף המעצים את הצורך בהתנהלות לימודית אחראית.

מאחל לכל בית ישראל בריאות איתנה והחלמה מהירה לחולים.

בברכה

קובי צונזר - לומדים 123


ליצירת קשר - לחץ כאן

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.